Δευτέρα, 13 Απριλίου 2015

The Babadook (Οι Σελίδες του Τρόμου), κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Jennifer Kent
Ηθοποιοί: Essie Davis, Noah Wiseman, Daniel Henshall, Tiffany Lyndall-Knight

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Jennifer Kent που βασίζεται στη βραβευμένη μικρού μήκους της ίδιας με τίτλο Monster. Η ταινία έκανε πάταγο σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ ταινιών τρόμου και όχι μόνο, με αποκορύφωμα της συμμετοχή της στο διάσημο Sundance Film Festival. 

Έξι χρόνια μετά τον βίαιο θάνατο του συζύγου της, η Amelia παλεύει να συνετίσει τον εκτός ελέγχου εξάχρονο γιο της Samuel έναν γιο που της είναι δύσκολο να αγαπήσει. Τα όνειρα του μικρού είναι κατακτημένα από ένα τέρας, το οποίο πιστεύει ότι θα έρθει για να σκοτώσει και τους δύο. Όταν ένα βιβλίο με τίτλο "Κύριος Babadook" εμφανίζεται στο σπίτι, ο Samuel είναι πλέον πεπεισμένος ότι αυτός είναι το τέρας που θα έρθει. Αλλά τώρα και η Amelia βλέπει περίεργα πράγματα και πλέον πιστεύει ότι όσα έλεγε ο γιος της μπορεί και να είναι η τρομακτική αλήθεια.

Η μάνα, αμφισβητεί την αγάπη της προς τον μικρό γιο της. Παλεύει με τον εσωτερικό και εξωτερικό  κόσμο της, ώστε να τον αποδεχτεί τόσο η ίδια όσο και όλοι οι άλλοι. Που πήγε το κλασσικό πρότυπο της στοργικής μητέρας? Μια χήρα μητέρα δίχως την "απαραίτητη" παρουσία του συζύγου της, είναι ικανή να τα βγάλει πέρα?... Eν ολίγοις, τα κοινωνικά αγγίγματα του καλογραμμένου σεναρίου που δεν σκοπεύει μόνο να μας τρομάξει.

Στο "Babadook"  το "boo" δεν σου έρχεται αμέσως. Είναι προσεκτικά μελετημένο το πότε και που θα κάνει την εμφάνιση του το "τέρας". Σαν σενάριο που σέβεται τον εαυτό του και το θέμα που αγγίζει, την αμφιλεγόμενη αγάπη της μητέρας προς το παιδί της, δίνει χώρο στους χαρακτήρες του, σκιαγραφεί τον καθένα ξεχωριστά αλλά και μαζί, μέσω της αλληλεπίδρασής τους. Η σκηνοθέτης εκμεταλλεύεται και καλά κάνει, τις φοβερές ερμηνείες των ηθοποιών, Essie Davis και του μικρού θαύματος Noah Wiseman.
Το κακό παραμονεύει σε κάθε πλάνο. Το νιώθεις. Alex Holmes, ο σκηνογράφος της ταινίας. Radek Ladczuk, ο διευθυντής φωτογραφίας. Δύο ονόματα που οφείλουμε να έχουμε κατά νου καθώς ανήκουν σε δύο κινηματογραφιστές που "έδωσαν ρέστα" για τη δημιουργία αυτού του υπερφυσικού, σουρεαλιστικού κόσμου. Η εκπληκτικά προσεγμένη σκηνογραφία δημιούργησε έναν κόσμο προκλητικό, γεμάτο μυστήριο. Παράλληλα, οι κατάλληλες συνθήκες φωτισμού, μας κάνουν να ανατριχιάζουμε και μόνο με τη σκιά του άγνωστης ταυτότητας, ανατριχιαστικού όντος. Δημιουργούν έναν κόσμο όπου δεν υπάρχει γωνία χωρίς να καραδοκεί η απειλητική φιγούρα του τρόμου. Η σκηνοθεσία έχοντας δανειστεί στοιχεία από το μοναδικό στυλ του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού που βασίλευε κατά τη διάρκεια του βωβού κινηματογράφου (βλ. "Νosferatu" του F.W. Murnau) και από τα αριστουργηματικά φιλμ τρόμου "Rosemary’s Baby", "The Tenant" του Πολάνσκι, στήνει πλάνα που κόβουν την ανάσα, και κάπως έτσι ολοκληρώνει τον στοιχειωτικό κόσμο του "The Babadook"...


Παρασκευή Γιουβανάκη
Βαθμολογία 3.5/5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου