Τετάρτη, 15 Οκτωβρίου 2014

Human Capital(Il Capitale Umano) κριτική ταινίας

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  Paolo Virzì
HΘΟΠΟΙΟΙ:  Fabrizio Bentivoglio, Matilde Gioli, Valeria Bruni Tedeschi, Guglielmo Pinelli

Ανθρώπινη ταινία που δεν σταματά να σε κρατά σε αγωνία και προβληματισμό.

Bασισμένο  στο μυθιστόρημα του Stephen Amidon, το “Human Capital” αποτελεί παράλληλα και την επίσημη συμμετοχή της Ιταλίας  στην κατηγορία Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Έχει σάρωσε στα βραβεία της Ιταλικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (κέρδισε επτά και είχε άλλες 11 υποψηφιότητες! ) και μέσα σε αυτό, η  Valeria Bruni Tedeschi τιμήθηκε ως καλύτερη ηθοποιός στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Τραϊμπέκα. 

H υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: «Ιταλία, Μιλάνο. Ένα  τζιπ τρακάρει έναν ποδηλάτη μια νύχτα πριν την παραμονή των Χριστουγέννων. Τι συνέβη εκείνο το βράδυ; Πώς αυτό το ατύχημα θα αλλάξει το πεπρωμένο των πλούσιων οικογενειών Bernaschi  και Ossola που βρίσκονται στα όρια της χρεωκοπίας;»

Χωρισμένο σε τέσσερα κεφάλαια, περιγράφει μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες ένα τροχαίο ατύχημα και τη σύνδεσή του με τις  δύο οικογένειες.

Ο σκηνοθέτης του,  Paolo Virzì, που είναι  γνωστός από την επιτυχημένη και βραβευμένη κωμωδία του “The first beautiful Thing”, καταπιάνεται αυτή τη φορά με κάτι όχι και τόσο αστείο. Καθόλου αστείο για την ακρίβεια. Καταπιάνεται με μια ιστορία που σχετίζεται με την οικονομική κρίση, και σε βάζει σε σκέψεις.

Το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο», ένας όρος ανατριχιαστικός στη σκέψη, καθορίζει στην πραγματική ζωή, την καθαρή αξία της αποζημίωσης στην οικογένεια του θύματος σε περίπτωση ατυχήματος. Ένας αριθμός χρημάτων, ένας αριθμός euro, καθορίζει την αξία μιας ανθρώπινης ζωής, με βάση συγκεκριμένες παραμέτρους όπως την προοπτική ζωής του ατόμου, ή τη δυνατότητα οικονομικών απολαβών.

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, η ταινία είναι χωρισμένη σε 4 κεφάλαια. Σε κάθε ένα από αυτά βλέπουμε την οπτική πλευρά τεσσάρων χαρακτήρων της ιστορίας. Παρακολουθούμε πως ακριβώς βίωσαν και τι συνέβη σε αυτούς, τις περιόδους πριν και μετά το ατύχημα. 

Η ταινία ανοίγει με μια αινιγματική σεκανς. Ένας ποδηλάτης του οποίου αγνοούμε την πραγματική ταυτότητα, παρασύρεται σε χαντάκι καθώς τον χτυπά ένα αμάξι που περνά από την ίδια κατεύθυνση. Ακολουθούν ένα-ένα τα κεφάλαια.

Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στον Dino που είναι ο πατέρας της οικογένειας των Ossola. Ένας χαρακτήρας χαζοχαρούμενος και εκνευριστικός. Μεσίτης στο επάγγελμα και δεν διστάζει να δεσμευτεί μεγάλο χρηματικό ποσό και να βάλει το σπίτι του σε υποθήκη δίχως καν να λάβει υπόψη του την οικογένειά του. Η επιλογή του cast εδώ κάνει τρομερή δουλειά. Ο ηθοποιός που τον υποδύεται, ταιριάζει γάντι στο ρόλο αυτό. Η εξωτερική του εμφάνιση φωνάζει από μέτρα μακριά «Είμαι ανόητος!»

Το κεφάλαιο που ακολουθεί είναι αυτό της Carla, της μητέρας της οικογένειας Bernaschi. Την υποδύεται η Valeria Bruni Tedeschi. Ακόμη μια εκπληκτική υποκριτική παρουσία. Τα χαρακτηριστικά της ανασφαλούς και δυστυχισμένης συζύγου-μητέρας, είναι χαραγμένα στο πρόσωπό της. Σίγουρα το cast είναι από τα πιο δυνατά χαρτιά της ταινίας.

Το 3ο κεφάλαιο, αναφέρεται στη Serena, στην κόρη αυτού που δεν ξέρει τι σημαίνουν η λογική και το συναίσθημα, Dino.Η πρωτοεμφανιζόμενη, Matilde Gioli δίνει ερμηνευτικά ρέστα με την ερωτεύσιμη παρουσία της. Για το ρόλο της εχέμυθης και ασυμβίβαστης και δίχως κανένα απολύτως ενδιαφέρον για τα πλούτη, νεαρής, έχει αποσπάσει 2 βραβεία.

Ερχόμαστε τώρα στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο. Εδώ μαθαίνουμε τι συνέβη με τους χαρακτήρες  μετά το ατύχημα. Αποτυπώνονται ξεκάθαρα τα όρια της ανθρωπιάς και της απανθρωπιάς με κύριο στόχο το ατομικό κέρδος, ο πόνος και η δυστυχία που  προκαλούνται από αυτήν την πράξη, η υποκρισία, η ματαιοδοξία αλλά και η πτώση των κοινωνικών αξιών. Η ταινία ολοκληρώνεται και εμείς μένουμε να κοιτάζουμε, σκεπτικοί ακόμη, την οθόνη.  
Ωραία ταινία. Δεν θα σας απογοητεύσει.

Παρασκευή Γιουβανάκη
Βαθμολογία 4/5


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου