Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

Ex Machina κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Alex Garland
Hθοποιοί: Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander

Φουτουριστικό φιλμ, γραμμένο και σκηνοθετημένο από τον σεναριογράφο του "28 Days Later". Πρόκειται για ένα ψυχολογικό sci-fi θρίλερ που χρησιμοποιεί τους χαρακτήρες για τη διερεύνηση θεμελιωδών ανθρώπινων και ψυχολογικών θεμάτων.

O 24χρονος Κάλεμπ επιλέγεται να συμμετέχει σ' ένα πείραμα το οποίο τον φέρνει σε ένα απομακρυσμένο οίκημα στα βουνά, όπου ο Νέιθαν, ένας προγραμματιστής τεχνητής νοημοσύνης, τον περιμένει. Το Πείραμα θα θεωρηθεί επιτυχές, αν ο άνθρωπος δεν ξέρει πως αλληλεπιδρά με ένα κομπιούτερ, κι επομένως θεωρήσει πως είναι άνθρωπος. Το Πείραμα, είναι ύπουλα απλό και εκτελείται με τρόπο που ο άνθρωπος που συμμετέχει δεν ξέρει αν οι απαντήσεις προέρχονται ή όχι από υπολογιστή. Αν, δηλαδή, ο υπολογιστής όντως σκέφτεται ή προσποιείται πως σκέφτεται. Αμέσως ζητείται στον Κάλεμπ να δια δράσει με ένα γυναικείο ρομπότ που είναι η τελειότερη μορφή τεχνητής νοημοσύνης, έτσι ώστε να καταγραφούν οι ανθρώπινες αντιδράσεις του. 

Η κάμερα του Alex Garland είναι πέρα για πέρα δεξιοτεχνική. Βρίσκεσαι σε συνεχή αγωνία για το τι θα ακολουθήσει στο επόμενο πλάνο. Πλάνα που φέρνουν στον νου τον καταραμένο διάδρομο της "Λάμψης", καραδοκούν και εμφανίζονται τις πιο κατάλληλες στιγμές ώστε να κορυφωθεί το σασπενς. Εικονοληψία που παίζει με βλέμματα και χειρονομίες. Η επιλογή της σύνδεσης των πλάνων έγινε με καθαρή προσοχή, γεγονός που φανερώνεται  από τα προσεγμένα ρακόρ. Πλάνα με απίστευτα κάδρα που δημιουργούν ηλεκτρισμένη, μοναδική ατμόσφαιρα και τοποθετούν τους χαρακτήρες σε θέση άμυνας αλλά και επίθεσης. 

Χαρακτήρες και ηθοποιοί άκρως ενδιαφέροντες. Πρώτη και καλύτερη η Alicia Vikander, που γίνεται στην κυριολεξία ρομπότ (χάρις τα εκπληκτικά ειδικά εφέ!) με τις κινήσεις της, τον ρυθμό της και το σαγηνευτικό βλέμμα της, καθώς σκοπός της είναι να κάνει το ρομπότ αντικείμενο ερωτικής επιθυμίας.Και το καταφέρνει. Δυσκολεύεσαι να ξεχωρίσεις τη μηχανή από τον άνθρωπο. Στη συνέχεια έρχεται ο Νέιθαν, που ενσαρκώνεται πιστηκότατα από τον Oscar Isaac, ένας πανέξυπνος αλλά και παρανοικός τύπος που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν τα έργα του τα πραγματοποίησε για το καλό της επιστήμης ή για το καλό του φετιχισμού του. Και κάπου εδώ εμφανίζεται το κοινωνικό θέμα του ρόλου της γυναίκας και της μάχης των δύο φύλων στην ταινία. Γυναικείες παρουσίες σαγηνευτικές και παράλληλα απειλητικές.

Κλειστοφοβικό θρίλερ που δεν διστάζει να παίξει παιχνίδια μυαλού και αντοχής, όχι μόνο με τους ήρωες του αλλά και με τον θεατή.

Παρασκευή Γιουβανάκη
Βαθμολογία 3.5/5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου