Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2014

Fury Κριτική Ταινίας

Σκηνοθέτης : David Ayer
Ηθοποιοί : Brad Pitt, Shia LaBeouf, Jon Bernthal, Logan Lerman, Michael Peña, Jason Isaacs.

                           
Υπόθεση : Απρίλιος, 1945. Οι Σύμμαχοι σχεδιάζουν την τελευταία αντεπίθεση στην Ευρώπη. Ο σκληροτράχηλος λοχίας Don "Wardaddy" Collier (Brad Pitt) ηγείται μιας εξαιρετικά επικίνδυνης αποστολής σε εχθρικό έδαφος, έχοντας στη διάθεσή του μόνο ένα τανκ κι ένα τετραμελές πλήρωμα. Στην θέση του νεκρού πλέον πυροβολητή του τανκ έρχεται ένας άπειρος νεαρός γραφέας. Η ολιγομελής ομάδα, με ελάχιστα όπλα, αλλά βασικότερο τον ηρωισμό ,οδεύει ολοταχώς προς την πρωτεύουσα του Τρίτου Ράιχ.

Tο "Fury" σε σενάριο και σκηνοθεσία του David Ayer , είναι μια πολεμική ταινία , η οποία με γλαφυρό τρόπο μας μεταδίδει την αίσθηση κτηνωδίας που επικρατεί στο μέτωπο του πολέμου. 

Το σενάριο λαμβάνει χώρα στις εκπνοές του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Πέντε Αμερικανοί στρατιώτες με μοναδικό όπλο ένα τανκ, "θερίζουν" τους δρόμους της Ναζιστικής Γερμανίας. Όλοι τους βετεράνοι του πολέμου, έχουν ουσιαστικά αποκτήσει ανοσία όσον αφορά την βαρβαρότητα του πολέμου. Ξέρουν πως είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, είτε θα σκοτώσουν είτε θα σκοτωθούν. Μετά τον θάνατο του οπλίτη τους, ένας νεαρός γραφέας ονόματι Norman (Logan Lerman) θα πάρει την θέση του και υπό την ηγεσία του πολέμαρχου λοχία Collier θα δοθούν αποκλειστικά σε έναν σκοπό ,να πολεμήσουν μέχρι τέλους.

Το παράδοξο του σεναρίου είναι το εξής: το πενταμελές πλήρωμα δεν έχει κάποιον συγκεκριμένο σκοπό,ούτε δέχεται διαταγές από ανωτέρους, απλά ανοίγει τον δρόμο για τα υπόλοιπα στρατεύματα του Αμερικανικού στρατού στις ήδη ισοπεδωμένες Γερμανικές πόλεις. Ο σκηνοθέτης θέλησε να επικεντρωθεί στο πλήρωμα του τανκ με την ονομασία "Fury". Οι βετεράνοι στρατιώτες που φέρουν βαθιές ψυχικές και όχι μόνο σωματικές ουλές, βρίσκουν καταφύγιο μέσα στο τανκ, το οποίο όμως μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνει και ο τάφος τους. Μέσα στο τανκ επικρατεί μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα δράματος. Και ο μόνος τρόπος να μην χάσουν το μυαλό τους οι στρατιώτες είναι να δουλέψουν μαζί όχι μόνο σαν ομάδα αλλά και σαν οικογένεια. Ο ρόλος του λοχία Collier είναι ακριβως αυτός, να εμψυχώνει, να βοηθάει, ενίοτε να βρίζει αλλά πάνω από όλα να κρατήσει ζωντανούς τους στρατιώτες του.

Ο Norman  έρχεται ως ένα αθώο,άπειρο όσον αφορά τον πόλεμο παιδί -και κατά κάποιον τρόπο αντιπαραβάλει και τα συναισθήματα που δημιουργούνται στο κοινό- για να γίνει μέχρι το τέλος της ταινίας σκληροτράχιλος και μυημενός όσον αφορά τον εφιάλτη του πολέμου.

Ο Ayer καταφέρνει να αποδώσει προτοτυπία σε μια κατά τα άλλα συνηθισμένη σκηνή. Όταν, ο λοχίας Collier και ο Norman μπαίνουν σε ένα σπίτι και βρίσκουν δυο Γερμανίδες φοβισμένες γυναίκες, η στάση τους απέναντι τους είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που είχανε στο πεδίου μάχης, και απέναντι στους Γερμανούς στρατιώτες. Η σκηνή παρουσιάζει μια ατμόσφαιρα αμηχανίας από πλευράς στρατιωτών, οι οποίοι έχουν μπει τόσο μέσα στον ρόλο της"μηχανής πολέμου" που τους είναι αρκετά δύσκολο να ηρεμήσουν και να ζήσουν μια πιο νορμάλ στιγμή. Η ιδιαιτερότητα της σκηνής αυξάνεται καθώς έρχονται και τα υπόλοιπα τρία μέλη του πληρώματος,μεθυσμένα -και εδώ φαίνεται η διαφορά στην συμπεριφορά απένταντι στις γυναίκες (άμαχο πληθυσμό). Η σκηνή αυτή δίνει μια συναισθηματική ένταση αλλά είναι πιο χαλαρή από άποψη ρυθμού.
                                
Η τρίτη πράξη της ταινίας αποτελείται από μια εξαιρετικά καλοφτιαγμένη από κάθε άποψη σκηνή δράσης.Το τανκ "Fury" έχει κολλήσει σε ένα σημείο και οι εχθροί πλησιάζουν. Εδώ ο λοχίας Collier ενώ νωρίτερα είχε δείξει ένα κυνικό, αιμοδυψές και όχι τόσο συμπαθητικό προφίλ, ηρωόποιείται σε τεράστιο βαθμό. Και ο Norman επιλέγει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του και να πολεμήσει χωρίς να σκεφτεί το αποτέλεσμα και το ενδεχόμενο ότι  στο πεδίο μάχης αν χάσεις είσαι νεκρός.

Το σενάριο του Ayer, δεν επικεντρώνεται σε καμία περίπτωση στην πλοκή, η οποία είναι υπερβολικά στάσιμη, αλλά στους χαρακτήρες στο πως αυτοί αλληλεπιδρούν και αντιμετωπίζουν την συνθήκη στην οποία είναι αναγκασμένοι να επιβιώσουν.Η δράση είναι ένα τεράστιο κομμάτι του σεναρίου και αποδεδειγμένα το ατού του σκηνοθέτη.

Η φωτογραφία με τα σκούρα καφέ και γκρίζα χρώματα σε όλες σχεδόν τις αποχρώσεις τους σε συνδυασμό με την λευκή σκόνη από τις ανατινάξεις συνθέτει ένα γόνιμο έδαφος  για την σκηνοθεσία και την δημιουργία ακριβώς του συναισθήματος του αναπόφευκτου στους θεατές.

Από υποκριτικής άποψης, εδώ βρίσκουμε ένα πολλά υποσχόμενο cast. Με πρώτο τον Brad Pitt στον ρόλο του λοχία Don Collier, να μας γοητεύει για μια ακόμη φορά με την υπέροχη ερμηνεία του. Ο Logan Lerman, φαίνεται πολλά υποσχόμενος στον ρόλο του Norman , και δίνει μια πολύ παραπάνω από απλά ικανοποιητική ερμηνεία. Ειδικά η σκηνή στο τέλος και το βλέμμα του λένε πολλά. ( Αντίπαλο δέος για τον επίσης ανερχόμενο Jack O' Connel (Starred up, '71) θα τον χαρακτήριζα.)Ο  Shia LaBeouf  εδώ σε έναν μικρό αλλά χαριτωμένο ρόλο ,που δυστυχώς δεν τον πολύπαρατηρούμε γιατί η προσοχή στρέφεται κυρίως στους Brad Pitt  και  Logan Lerman. 

Μια ταινία που δεν έχει κάποιο τρομερό story  να αφηγηθεί, αλλά επικεντρώνεται στην απόδοση της φρίκης του πολέμου με όπλο την δράση και την ανάλυση των πέντε κεντρικών χαρακτήρων( άσχετα που μας μένουν μόνο 2 από τους 5 χαρακτήρες στο μυαλό τελικά) και καταφέρνει να μας κρατήσει το ενδιαφέρον μέχρι τέλους.

Ιλόνα Αγγελίδου,
Film Critiques
Βαθμολογία : 3/5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου